Мої розробки уроків


Одноклітинні організми. Амеба, інфузорія - одноклітинні тварини

Мета.  
Освітня. Почати формувати знання учнів про одноклітинних твариноподібних організмів – амебу та інфузорію; ознайомити із їх середовищем існування, будовою, процесами життєдіяльності та значенням у природі; розкрити поняття «еукаріоти», «псевдоніжки», «циста», «травна вакуоля», «скоротлива вакуоля», «порошиця».
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати організми згідно одноклітинності і багатоклітинності; уміння співставляти процеси життєдіяльності одно- і багатоклітинних; розвивати увагу, мислення, уяву та уміння робити висновки. 
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до невидимих оку тварин та рослин; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств. 
 Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний.
 Методи і методичні прийоми:
1.Інформаційно-рецептивні:
а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН;
в) практичний: виконання лабораторного дослідження.
 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2.Репродуктивний. 
 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: складання схематичних малюнків.
5.Інтерактивні: аналіз і синтез думок, вправа "Анаграма", акваріум, мікрофон, сенкан.
6.Сугестивні: застосування вірші (синквейнів), музика.
7.Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
 Міжпредметні зв язки: література, географія, екологія, «Рідний край».
Матеріали та обладнання: слайди, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: еукаріоти, амеба, інфузорія, псевдоніжки, війки, травна вакуоля, скоротлива вакуоля, гетеротрофний тип живлення.

ХІД  УРОКУ
 І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1. Розминка. Повторення основних термінів. Вправа "Анаграма".

2. Повторення знань про клітинний рівень організації життя. (Робота ізSmart board). Робота з «німими»  схемами «Будова рослинної клітини»,«Будова тваринної клітини»   (прийом конструювання)




ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
 Як існує життя на одноклітинному рівні – головне завдання цього уроку і майже 10 наступних уроків. 
Проблемні запитання: 
-чи є одноклітинні істоти цілісними самостійними організмами, що рухаються, живляться, дихають, реагують на подразнення, розмножуються та мають всі ознаки живих організмів?
-чи дійсно будова одноклітинних така вже проста?


ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Використовуючи розмовні та ілюстраційні методи подати інформацію про амебу та інфузорію, як основних типових представників одноклітинних твариноподібних організмів. 


Звернути увагу на покриви тіла, живлення, дихання, виведення продуктів обміну, розмноження та переміщення в середовищі. А також роль у природі та житті людини.
  
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

1.Виконання лабораторного дослідження «Спостереження інфузорій»
2.Робота на електронній дошці: позначення будови амеби та інфузорії. 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Порівняття амеби протей та інфузорії туфельки.

Значення амеб та інфузорій

-входять до ланцюгів живлення; 
-є складовою частиною бентосу і планктону;
-є поживою для інших, особливо водних тварин;
-є індикаторами визначення санітарного стану водойм.

 VІ. Підведення підсумків уроку.
 Складіть харчовий ланцюг.
Поміркуйте, яке місце у ньому найпростіших.


Поміркувати! 
- Помістивши найпростіших у проварену воду, подумати що з ними буде? (Загинуть, бо відсутній кисень, адже вони живі)

 Пропоную побудувати сенкан до слова  «Найпростіші»
  Сенкан будується за принципом: 1 стрічка – іменник;
                                         2 стрічка – 2 прикметники до іменника;
                                         3 стрічка – 3 дієслова до іменника;
                                         4 стрічка - фраза із 4 слів відносно 
                                         іменника;
                                         5 стрічка – слово-синонім до іменника.
      (Діти складають сенкан, потім зачитують)

Висновки.
Найпростіші – еукаріотичні організми, що знаходяться на клітинному рівні організації. 
Морфологічно вони становлять собою одну клітину, а функціонально – цілісний організм. Тому клітина найпростіших організована складніше, ніж будь-яка окремо взята клітина багатоклітинних тварин.

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.